Volkswagen Iltis (Typ 183) – niemiecki wojskowy samochód terenowy, produkowany w latach 1978-1988 w zakładach Volkswagen dla Bundeswehry.
VW Iltis standardowo wyposażony został w silnik benzynowy o mocy 75 KM (55 kW) pochodzący z cywilnych samochodów Volkswagen Passat. Cechą charakterystyczną samochodu jest długa, pochyła pokrywa komory silnika. Od góry Iltis osłonięty jest brezentową opończą, którą można zdjąć, np. w celu przewiezienia większych ładunków.
Do jazdy po drogach Iltis wykorzystuje cztery biegi do przodu i napęd jedynie na tylne koła. W terenie może korzystać również z napędu na przednie koła oraz specjalnego piątego biegu terenowego. Takie rozwiązanie pozwala uzyskać na drogach utwardzonych prędkość maksymalną do 130 km/h, a w drugim przypadku uzyskać maksymalną moc. Przyspieszenie samochodu od 0 do 100 km/h wynosi 21 sekund. Stalowa karoseria połączona jest śrubami z ramą podwozia, i jest na tyle obszerna, że zapewnia wygodne siedzenia dla kierowcy oraz trzech pasażerów. Pojazd wyposażony jest w pałąki ochronne, mające zwiększyć bezpieczeństwo pasażerów w przypadku wywrócenia pojazdu.
Etapy renowacji:
- odbudowa karoserii (błotników, kabiny pojazdu, podłogi, progów)
- wypiaskowanie i zabezpieczenie ramy
- wypiaskowanie elementów zawieszenia i elementów napędu i zabezpieczenie farbą
- zastąpienie fabrycznego silnika 1,7 silnikiem 1.9 TDI ze Skody Octavii
- przebudowa instalacji elektrycznej
- renowacja foteli, plandeki i elementów wykończenia